Kameropera

The World’s Wife

Lucia Lucas & Ragazze Quartet

vr 27 sep

20.15 — 21.45

Flint
Los ticket
1e Rang + | € 30,00
1e Rang | € 27,50
2e Rang | € 25,50
3e Rang | € 22,50

PodiumPas? Reserveren kan vanaf 30 dagen voor de voorstelling, telefonisch via de kassa van Flint: 033 4 229 229.
Passe partout
Early Bird / €175 (t/m 1 juli)
Regulier / €200 (v.a. 2 juli)

The World’s Wife wordt tussen 19.30 – 20.00 in de Panoramalounge in Flint ingeleid door Jorinde Keesmaat (regisseur) en Agnes Andeweg, hoogleraar literatuur University College Utrecht. Een ticket boeken kan via onderstaande link:

Ticket inleiding

incl. drankje

*

Geniet voorafgaand aan The World’s Wife van een vegan tweegangendiner in theaterkeuken en café TREK. Tussen de gangen door ben je getuige van de First Date van schrijver Martin Rombouts en violist Merel Junge.

Kameropera met bariton Lucia Lucas en Ragazze Quartet. The World’s Wife is gebaseerd op een dichtbundel van Carol Ann Duffy en reflecteert op collectieve, historische en mythologische verhalen, herverteld vanuit een vrouwelijk perspectief. Geïnspireerd door Duffy’s poëzie schreef componist Tom W. Green een kameropera voor zang, strijkkwartet en loop station.

Tijdens de opera nemen uiteenlopende, al dan niet fictieve vrouwen het woord, variërend van het seksueel ontwakende Roodkapje tot koning Herodes’ vrouw, een beschermende, moederlijke leeuwin. Als muzikaal antwoord brengt Green een ode aan vrouwelijke componisten uit het verleden wiens muziek soms onterecht genegeerd werd, zoals Clara Schumann en Fanny Mendelssohn.

Ragazze Quartet en de Nederlandse operaregisseur Jorinde Keesmaat brengen voor het eerst een geënsceneerde versie van de opera. Keesmaat (bekend van o.a. Andriessens Anais Nin + Odysseus Women) is geïntrigeerd door de afwezigheid van de vrouwelijke stem die in Duffy’s poëzie paradoxaal genoeg oorverdovend klinkt. Terwijl de personages hun individualiteit uitdrukken, blijven ze tegelijkertijd gestrikt in een mannelijk gesponnen web van verhalen.

"..that rare thing nowadays, a totally successful music-theatre piece."
— The Guardian ****

In een poging om een eigen verhaal te weven, verkennen vijf vrouwelijke performers hun historische en mythologische voorgangers. Ze laten zich daarbij leiden door de warme baritonzang van transgender operazangeres Lucia Lucas, die haar innerlijke stem als geen ander herkende en beantwoordde. Samen ondernemen ze een reis die leidt naar een (her)ontdekking van een collectieve en individuele, vrouwelijke stem.

credits
componist Tom W Green
librettist Carol Ann Duffy
regisseur Jorinde Keesmaat
bariton Lucia Lucas
viool Rosa Arnold, Jeanita Vriens-van Tongeren
altviool Annemijn Bergkotte
cello Rebecca Wise
scenografie Sammy Van den Heuvel
kostuums Sasja Strengholt
visagie & haarstyling Radna Berendsen
dramaturgie Lalina Goddard
visuals Bureau Merkwaardig
licht Tim van ’t Hof, Duco Feldbrugge
geluid Koen Keevel
stagemanager Wendy van Os
productie Agnese Rosati
marketing Ragazze Quartet
co-productie O. Festival for Opera. Music. Theatre., Barbican, What You See Festival, Grand Theatre

Mede mogelijk gemaakt door Fonds21, Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst en Dioraphte.

Nieuwsbrief Website by HOAX Amsterdam