06.10.22
Wat hebben we geweldig weekend beleefd met de zesde editie van September Me, dit jaar met het thema Met Dichte Ogen. Een weekend (22 – 25 september) vol muziektheater, een dansvoorstelling, hardcore kamermuziek, spetterende Afrikaanse muziek, verschillende vormen van opera, muziektheater, een dj, een monoloog en een Tekenfilm Zonder Beeld.
Er klonk oude muziek en nieuwe muziek, muziek van dichtbij en van heel ver weg. Daarnaast was er lekker eten en een gezellige bar. De Volkskrant schreef: ‘De kracht van het festival is dat genres en disciplines in elkaar overlopen alsof het volkomen vanzelfsprekend is.’ We hadden het zelf niet beter kunnen verwoorden en zijn erg blij dat we het festival samen met een enthousiast en divers publiek hebben kunnen beleven.
Op donderdagavond werd het festival spetterend geopend met de Zuid-Afrikaanse cellist Abel Selaocoe -dit jaar onze Artist in Focus– Ragazze Quartet en percussionist Remco Menting. De keuze van Abel liep als een rode draad door het festival, met op vrijdag een duo-recital van Abel met altviolist Gareth Lubbe, op zaterdag een wonderbaarlijk boventoonconcert van Gareth en op zondag een swingend optreden van het in de Afrikaanse cultuur gewortelde trio Tamala.
Onze Composer in Focus Aftab Darvishi was te zien en vooral te horen in drie programma’s. In de podcastbeleving kregen bezoekers een inkijkje in de geschiedenis van de Volmolen en werden daar getrakteerd op Iraanse thee en zoetigheid, terwijl er inspirerende teksten van vrouwelijke kunstenaars te lezen waren. Tijdens het dinerconcert I Wish The World Could Hear This was de componist aanwezig en speelden Ragazze Quartet, het DoelenEnsemble en cellist Mahyar Tahmasbi Darvishi’s contemplatieve muziek. Op zondag klonk haar Circe samen met muziek van Calliope Tsoupkai en Annelies van Parys in het programma They Have Waited Long Enough.
Op vrijdagavond was de indrukwekkende monoloog Girls & Boys van Toneelgroep Oostpool door Hadewych Minis te zien. Na afloop speelden Hadewych samen met Ragazze Quartet en bassist Marijn van Prooijen als troost een aantal liedjes van bekende Nederlandse zangeressen. House of Makers speelde de interdisciplinaire voorstelling From the Sun’s Perspective, waarmee zij naast regulier publiek ook toegankelijk zijn voor doven en slechthorenden. Het Belgische gezelschap Les Âmes Perdues speelde een programma vol met slaapliedjes in allerlei bizarre vormen.
Voor de jeugd kwamen het Houten Huis en Eef van Breen Group de voorstelling Tekenfilm zonder Beeld (6+) spelen, en Nationale Koren de operette Hänsel und Gretel (9+). In het kader van het Mondriaanjaar was er op zondag een Mondriaanprogramma in de Veerensmederij. Karin Strobos zong Brieven aan Mondriaan van Holland Opera en Muzieksmederij en studenten van Conservatorium ArtEZ Zwolle presenteerden de eindopdracht van hun Performance Lab begeleid door Ragazze Quartet.
Het festival werd afgesloten met de indringende voorstelling Acts of Citizenship van Via Berlin en het Berlage Saxofoonkwartet.
Nichon Glerum cureerde wederom een bijzonder verdiepingsprogramma, waarin ze dieper inging op het thema Met Dichte Ogen. Van de Virtual Reality Opera Eurydice tot een Space Pod Capsule van Amber Docters van Leeuwen, van Island of the Colorblind van Sanne de Wilde tot de geurcomposities van The Snifferoo. Ook was er zowel voor amateurs als professionals een dansworkshop geleid door de blinde danser Saïd Gharbi.
We hopen dat je genoten hebt van het festival. Dit mooie resultaat hadden we nooit voor elkaar kunnen krijgen zonder de geweldige inzet van Flint, het September Me team, onze vrijwilligers en de financiële steun van overheden, fondsen, bedrijven en de Vrienden van September Me. We hopen jullie ook volgend jaar weer te zien bij September Me 2023 van 21 t/m 24 september in Flint Amersfoort!
Met hartelijke groet,
Ragazze Quartet
Artistiek leider September Me
Rosa, Jeanita, Annemijn & Rebecca