Ragazze over September Me 2018 én blik vooruit!

15.10.18
Algemeen

De tweede editie van September Me…wij kijken terug op één doorlopend groot feest in het weekend van vrijdagavond 21 t/m zondagavond 23 september!

De uitvoering van het wonderbaarlijke werk ‘String Quartet No.2’ van de Amerikaanse filosofische componist Morton Feldman veranderde de tweede editie van September Me in een net zo grote mijlpaal als vorig jaar de aftrap van de eerste editie van het festival in Flint deed. Vijf en een half uur zaten we onafgebroken in opperste concentratie naar onze iPads te turen om een zo getrouw mogelijke weergave van het stuk te geven. Ervoor zong Lucky Fonz III een intieme versie van het liedje Lente Me en spetterden en knetterden we met Quatuor Voce in het octet van Shostakovich op het Russisch getinte openingsconcert.

September Me zat vol met allerlei moois en indrukwekkends. Van de gregoriaans puurheid van Wishful Singing via het invoelende spel van Dagmar Slagmolen en Rosa Arnold in de theatervoorstelling Ooit, de zeer persoonlijke voorstelling ‘Duets with Jim van Andrea van Beek en het indrukwekkende mimewerk in I will carry you over hard times naar woeste jazz van Tin Men & The Telephone. Er waren zestig 65+ers die zich uit de naad speelden en concentreerden in Dvorak’s negende symfonie en we waren ontzettend trots dat de enige echte Vera Beths samen met Rosanne Philippens het dubbelconcert van Bach en een nieuw werk van Reza Namavar kwam spelen.

Het team van Flint bouwde samen met onze eigen producenten een heus Mexicaans marktplein waar we samen met slagwerker Pepe Garcia en Tierra Caliente Mexicaanse klassiekers speelden waarop gedanst werd en geswingd. Op zondag ging een arrangement van voormalig altviolist Wim ten Have (met een respectabele leeftijd van 88) van de beroemde Winterreise van Franz Schubert in premiere met bariton Martijn Cornet. Prachtig bezong hij de waanzin en de wanhoop van de stervende minnaar en sloot hiermee het festival op een waardige manier af.

Ondertussen zijn de breinen van de makers van September Me in volle gang om het volgende festival inhoud en vorm te geven. Het thema wordt Smeltkroes. Al eeuwenlang heeft de uitwisseling van culturen kunstenaars beïnvloed en gestuurd. Traditionele volksmuziek wordt generatie op generatie doorgegeven, evolueert en inspireert kunstenaars haar te verwerken in een eigen interpretatie. Veel bekende muziekgenres (bijvoorbeeld jazz, tango, flamenco, maar ook stromingen binnen de klassieke muziek) zijn gevormd doordat de muziekstijl van migranten zich vermengde met de lokale stijl. Sterker nog, als er géén uitwisseling van culturen plaatsvond in de kunsten zou er überhaupt geen ontwikkeling hebben plaatsgevonden en zou muziek van componisten als Debussy, Bartók en zelfs J.S. Bach heel anders hebben geklonken.

Op September Me 2019 kijken we naar hoe traditionele of niet-westerse muziekstijlen de klassieke muziek hebben beïnvloed – in het verleden maar ook in het heden. En hoe de kruisbestuiving van verschillende genres tot hele nieuwe vormen heeft geleid. Met muzikale, beeldende en theatrale vormen verbinden we verschillende klankwerelden en nationaliteiten met elkaar.

Tot volgend jaar in september!
Ragazze Quartet

Foto’s September Me: Nichon Glerum

Nieuwsbrief Website by HOAX Amsterdam