Concertseries
Terug naar overzichtdi 10 feb 2026
20.15
Sopraan Elisabeth Hetherington en pianist Paolo Gorini onderzoeken de kracht van het vertellen van verhalen in Brahms’ liederen, waar stemmen reflecteren en innerlijke werelden onthullen op vluchtige maar diepgaande manieren.
In Brahms & the Art of Storytelling onderzoeken sopraan Elisabeth Hetherington en pianist Paolo Gorini de kracht van het vertellen van verhalen in Brahms’ liederen, waar stemmen reflecteren en innerlijke werelden onthullen op vluchtige maar diepgaande manieren. Van zijn zeldzame uitstapje naar karakterschrijven in de Ophelia Lieder tot de charmante en oprechte beschrijvingen van het alledaagse leven in selecties uit Volkslieder en late solopianowerken, benadrukt het recital het vermogen van Brahms – en van enkele van zijn tijdgenoten – om op de meest subtiele manier een aangrijpend en mooi verhaal te weven.
De kunst van het vertellen van verhalen is niet per se afhankelijk van een duidelijke verhaalstructuur, of het gebruik van archetypische personages, of zelfs een duidelijk begin, midden en einde. Een verhaal kan eerder kunstig worden overgebracht door middel van korte, inzichtelijke regels poëzie of de aangrijpende wendingen van een melodie. Johannes Brahms was een meester in dit soort subtiele verhalen vertellen – hij week af van de karaktergedreven verhalen die sommige van zijn tijdgenoten prefereerden en koos er in plaats daarvan voor om rijke emotionele landschappen te creëren via zijn liederen. Zijn liederen wisselen af tussen directe, oprechte expressie en abstractie, en trekken luisteraars mee naar intieme, vaak fragmentarische werelden.


Elisabeth Hetherington
Sinds haar verhuizing naar Nederland heeft de bekroonde Canadese sopraan Elisabeth Hetherington zichzelf gevestigd als een opvallende artieste en vertolkster van vroeg, hedendaags en modern repertoire in heel Europa. Elisabeth wordt geprezen om haar “… onverschrokken en krachtige persoonlijkheid, evenals haar foutloze techniek en adembenemende presentatie” (NRC, 2020). Elisabeths passie voor multidisciplinair optreden, geworteld in haar achtergrond als moderne danseres, heeft geleid tot samenwerkingen met componisten en choreografen, resulterend in innovatieve werken waarin het fysieke en het muzikale samensmelten. Met grote operagezelschappen in Nederland heeft Elisabeth memorabele rollen gecreëerd, waarover ze lovende kritieken kreeg voor haar indrukwekkende podiumprésence en zuivere sopraanstem. Naast haar levendige carrière als artieste is Elisabeth een gerespecteerd onderzoeker op het gebied van Original Pronunciation of Elizabethan English’. Haar expertise heeft haar tot een veelgevraagd onderzoeker en spreker gemaakt, die masterclasses en lezingen geeft aan conservatoria in Canada en Europa, en bij instellingen zoals het Utrecht Festival Oude Muziek. Als erkenning voor haar uitmuntende werk in haar verschillende vakgebieden, heeft Elisabeth in oktober 2024 de meest prestigieuze prijs voor klassieke muziek van Nederland uitgereikt gekregen: de Nederlandse Muziekprijs.
Paolo Gorini
Zijn eerste echte kennismaking met muziek vond plaats op 9-jarige leeftijd, toen hij Chopins Eerste Ballade luisterde op een oude stereo-installatie. Vanaf dat moment is Paolo Gorini niet meer gestopt met het zoeken naar die sensaties van tastbare charme die de wereld van de muziek kan bieden. Hij verdiepte zich er volledig in door piano te studeren en volgde eerst een opleiding in Brescia en Milaan en vervolgens in Nederland aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij zich inschreef voor de masteropleiding Nieuwe Muziek. In 2017 werd hij de officiële pianist van het Nieuw Ensemble met wie hij “Lost connections” van Georges Aperghis in première bracht op het Acht Brücken Festival in Keulen. De ritmes van progressieve rock en het genie van artiesten als Radiohead en Fausto Romitelli zijn een continue bron van inspiratie, net als de wereld van sounddesign en elektronische muziek. Met Duo Ebano, een klarinet- en pianoduo dat conventies uitdaagt, betrad hij nationale en internationale podia als Gaudeamus, Teatro Grande Brescia, Muziekgebouw Amsterdam, TivoliVredenburg Utrecht, Salle Cortot Parijs. Als onderdeel van Ensemble Resilience mengt hij de akoestische en elektronische wereld en levert zo een essentiële bijdrage aan de toekomst van hedendaagse klassieke muziek.
credits
sopraan Elisabeth Hetherington
piano Paolo Gorini
programma
Johannes Brahms Fünf Ophelia-Lieder WoO22
Johannes Brahms Deutsche Volkslieder, WoO 33 (Selectie)
Johannes Brahms 5 Lieder op. 94
Bier, Brahms, Borrelplank
Viermaal Brahms, in vier verschillende jasjes en uitgevoerd door internationale topmusici. In het eerste concert van de serie spelen zus en broer Ella (cello) en Nicolas (piano) van Poucke de twee Brahms sonates voor cello en piano en de Variations Concertantes van Mendelssohn. De virtuoze Griekse pianist Vassilis Varvaresos speelt zijn recital Aimez-vous Brahms met stukken van Brahms, Liszt en Schumann. Sopraan Elizabeth Hetherington (winnaar van de Nederlandse Muziekprijs) en de Italiaanse pianist Paolo Gorini spelen een programma over legendes, waarin Brahms, Schumann maar ook Ierse volksliederen voorbijkomen. Tot slot sluit het Animato Kwartet de serie af met Brahms tweede strijkkwartet en kwartetten van Mozart en Webern.Na afloop van de concerten in de serie Bier, Brahms, Borrelplank, kun je nagenieten met een borrelplank en een (normaal) biertje. Dit zit bij de prijs inbegrepen.
De serie Bier, Brahms, Borrelplank is een samenwerking tussen Flint en September Me, muziekfestival voor ontdekkers en verdwalers, 25 – 28 september 2025. September Me artistiek leider Ragazze Quartet stelde het programma samen.